Met Wolters Kluwer maakt u van elk professioneel vraagteken een punt.

Gisteren, vandaag, en morgen. Zeker nu zijn er meer dan genoeg vraagtekens te sprokkelen of u nu jurist, HR-, HSE- of Tax & Finance professional bent.

Daan De Vlieger wijst bedrijven op gevolgen van Brexit

Daan De Vlieger is Director van het douaneteam van Deloitte, met heel wat nationale en internationale ervaring als adviseur douane en accijnzen. Hij is licentiaat in de rechten en de criminologische wetenschappen (UGent) en auteur van het Douanezakboekje 2019.

Zijn visie, kennis en inzichten over de Brexit en de gevolgen ervan op de bedrijfswereld zijn nu gebundeld in een zesdelige videoreeks. De inleidende video kan u hiernaast al bekijken.

Bekijk hier de volledige reeks ->

Dan toch een harde Brexit?

Na het vertrek van Theresa May, is een “no-deal” of een harde Brexit dichterbij dan ooit. Maar, ongeacht de manier waarop de Britten uit de EU stappen, als u deze 5 to-do’s kan afvinken, bent u goed voorbereid op elk mogelijk scenario.

1. Een EORI-nummer aanvragen

Een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification number) heeft u nodig om handel te drijven met landen buiten de EU. Dit nummer is gebaseerd op uw ondernemingsnummer en kunt u aanvragen bij de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen.

Tip: Het duurt normaal gezien 48u om een EORI-nummer te verkrijgen. Maar met de Brexit in zicht kan deze duurtijd oplopen. Wacht dus niet te lang met het indienen van uw aanvraag! 

tw_artikel_brexit

2. Ga na of u de juiste (export)vergunningen in handen heeft

Wie goederen verhandelt naar het VK zal na de Brexit nieuwe douaneformaliteiten moeten doorlopen. Voor bepaalde soorten goederen zal u bij de Britse invoeraangifte ook een exportvergunning moeten toevoegen of zijn extra exportcertificaten nodig. Gelukkig is de lijst met gewijzigde goederen of producten kort.

Tip: Het Douanezakboekje geeft u een beknopt overzicht van de nodige vergunningen en de huidige reglementering, aangevuld met nuttige adressen en met de nodige aandacht voor actuele thema’s zoals de Brexit. 

3. Bepaal of u zich moet indekken voor wisselkoersrisico’s

Door de Brexit is het Britse pond wispelturiger geworden, waardoor u mogelijk met hogere wisselkoersrisico’s wordt geconfronteerd. Gelukkig kan u die op verschillende manieren het hoofd bieden. Onderhandel bijvoorbeeld contracten in euro met uw Britse klanten. Of probeer een wisselkoersclausule te voorzien, zodat u prijsaanpassingen kan doorvoeren.

Tip: Is dit alles niet mogelijk, ga dan na bij uw bank of een termijncontract of andere financiële instrumenten noodzakelijk zijn. Neem de wisselkoersrisico’s ook zeker op in uw cashflow-analyse! 

4. Maak een spreidingsplan voor transport

Heel wat bedrijven vrezen niet meer op tijd bij de Britse klant te raken via de Kanaaltunnel of Calais. En terecht. Daarom doet u er goed aan uw goederenvervoer zoveel mogelijk te spreiden en gebruik te maken van andere transportmiddelen of andere havens zoals Zeebrugge.

Tip: Het Zeebrugse havenbestuur bouwt aan een digitaal platform, dat Belgische exportdocumenten voor goederen tijdens de overtocht naar het VK automatisch omzet in het overeenstemmende Britse invoerdocument. Zo bespaart u tijd en effort! 

5. Check uw contracten

Ga na of uw contracten ‘Brexit-proof’ zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de territoriale reikwijdte in koop-, distributie-, franchise-, licentie- of verzekeringsovereenkomsten. Check ook bepalingen in financiële contracten, zoals verrekening valuta, financiële convenanten en overige bepalingen.

Tip: Kaart de herziening van uw contracten nu al aan bij uw partners, voordat de Brexit effectief van kracht gaat. Zonder tijdsdruk zal de onderhandeling constructiever verlopen.

Kortom, vergeet niet de kansen te grijpen die mogelijks ontstaan door Brexit. Heeft u bijvoorbeeld Britse concurrenten in de EU? Afhankelijk van de toekomstige handelsafspraken tussen de EU en het VK kunnen zij te maken krijgen met handelsbelemmeringen. Dit kan u kansen bieden om marktaandeel over te nemen!

Bron: Flanders Investment and Trade