Met Wolters Kluwer maakt u van elk professioneel vraagteken een punt.

Gisteren, vandaag, en morgen. Zeker nu zijn er meer dan genoeg vraagtekens te sprokkelen of u nu jurist, HR-, HSE- of Tax & Finance professional bent.

Zo is er het huidige vraagstuk over mobiliteit. Nog nooit eerder stond de salariswagen zo centraal in de partijprogramma’s. Het woord dat elke partij bij het bespreken van deze kwestie in de mond neemt, is het mobiliteitsbudget. De impact van dit pas goedgekeurde alternatief voor de mobiliteitsvergoeding is alleszins al groot voor de operationele werking en de financiën in uw onderneming. Maar wat betekent het mobiliteitsbudget juist voor u en uw bedrijf? En hoe evolueert het verder na de verkiezingen? Wij volgen de ontwikkelingen voor u op de voet.

Het mobiliteitsbudget: wat is het nu, en hoe evolueert het na de verkiezingen?

Op 26 mei bekennen we allemaal kleur en bepaalt onze stem de koers die ons land gaat varen voor heel wat thema’s.

Mobiliteit was één van de thema's van deze verkiezingen.

Vooral het fenomeen van de salariswagen en het mobiliteitsbudget kwam telkens weer aan bod in elk partijprogramma of debat. Het mobiliteitsbudget is een alternatief voor een mobliteitsvergunning.

Stelt de werknemer niet langer voor de zwart-witte keuze ‘car or cash’, maar geeft de werknemer drie pijlers om zelf zijn of haar mobiliteitsbudget mee samen te stellen.

Het mobiliteitsbudget: wat is het nu, en hoe evolueert het na de verkiezingen?

Pijler 1: milieuvriendelijke salariswagen
De eerste pijler geeft de werknemer de optie om een milieuvriendelijke wagen te integreren in het budget.

Pijler 2: alternatieve en duurzame transportmiddelen
Wat overblijft van dat budget, kan de medewerker geven aan bijvoorbeeld een treinabonnement, fiets of deelauto, volgens de tweede pijler. Het is uiteraard ook mogelijk om geen auto te kiezen, en het budget enkel en alleen te spenderen aan duurzame transportmiddelen.

Pijler 3: resterend deel mobiliteitsbudget
De derde pijler zorgt er ten slotte voor dat de overschot van het budget volledig uitbetaald wordt aan de werknemer, mits een sociale bijdrage van 38,07%.

 

De werknemer kan met dit budget dus schaken en zelf beslissen welk bedrag hij waar inzet, en welke vervoersmiddelen hij al dan niet combineert. Althans, zo ziet het mobiliteitsbudget er op dit moment uit. De nieuwe regering zal de toekomst van dit plan verder bepalen.

Wilt u geen enkele update missen over het mobiliteitsbudget?

Schrijf u dan in voor ons E-zine. Wij volgen alle ontwikkelingen voor u op de voet. Voor, tijdens en na de verkiezingen.   

U kan Wolters Kluwer steeds bereiken op 015 78 76 00 of klant.BE@wolterskluwer.com om uw toestemming in te trekken, uw persoonsgegevens in te kijken, te verbeteren, te laten wissen, beperkt te laten verwerken of over te dragen. Voor meer informatie kan u onze Privacy Policy nalezen.